søndag den 28. december 2008

Julemad

Blodpølse er en fast tradition.

Frokost hos min gæstfrie svigerinde.

Karens julekage.

Juleaften hjemme hos min friske mor på 90 fik vi rensdyr med ovnstegte rødder. Richardt havde fået et godt tilbud fra Julemanden; han skulle alligevel ikke bruge rensdyrene mere i år. Alle blev sat i arbejde: Karen stod for rødderne, Ingolf & jeg smuttede & hakkede mandler til Lisbeths ris à l'amande, Leif underholdt Richardt, der stegte rensdyr - og Fru Thomsen dækkede bord. Jeg vaskede op inden juletræ, gaver, snaller, vin og snak.

2. juledag lavede Fruen en af de traditionelle juleretter, der nok desværre er ved at glide ud af danskernes menukort: Blodpølse med æblemos, rugbrød & mørkt øl. Det får vi hvert år.

Og så fik Karen igen i år bygget sin fantastiske julekage, i den gode engelske tradition med masser af mandler, nødder, svesker, rosiner, figner, abrikoser og krydderier - og en god sjat calvados. Den er tung som en flise, tager laaang tid at lave, smager pragtfuldt med et glas af den gode madeira fra Henriques & Henriques - og skal absolut kun laves denne ene gang om året.

I går gik turen 3. juledag med Pernille og Anders til den helt store julefrokost hos svigerinden nede sydpå: Sild, mørbradbøffer, lun leverpostej, æbleflæsk, sylte med mere samt diverse oste, øl & snaps og Fruens julekage til kaffen. Heldigvis var det skolelæreren, der styrede både ud og hjem, så jeg kunne ta' mig en lur på bagsædet på hjemvejen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar