fredag den 18. november 2011

Kulturbilleder...

Peter Bastians nye bog 'Mesterlære - En livsfortælling' kan jeg varmt anbefale. Den er både begavet og underholdende, med meget stof til overraskende eftertanke.

Peter skriver et sted:
 "Men der var en myte, jeg blev præsenteret for på det tidspunkt, som rystede mig, for den kendte jeg ikke. Det var myten om, at den usleste, mest forarmede elendige bums i kraft af at være den mest usle bums, bar potentialet i sig til blive den dybeste kunstner! Hvor hulen kom den ide fra? Hvis jeg supplerer med, at jeg blev diskvalificeret som bærer af den sande bluesfølelse i nogle kredse, fordi jeg kunne læse noder, tegner der sig et billede af den heltetype, der trådte i stedet for den engelske gentleman! Det lå ligesom under det hele, at det var finere at føle end at tænke, og de sandeste følelser kom fra det usleste liv, så at komme viftende med den klassiske musik og den teoretiske fysik var ikke særligt hipt."

Tænk lige lidt over det. Er det dagens kulturbillede, også uden for Christiania, hvor vi engang udråbte Heinrich til præsident?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar