fredag den 25. april 2008

Ordet er mit - og nu tager jeg det!

Onsdag-torsdag i denne uge var jeg på et særdeles udbytterigt tale- og stemmetræningskursus. Underviseren var operasanger. Vibeke Krogsgaard hedder hun, og hun var bare ... kanon!
Dag 1 begyndte med et kort informativt oplæg om organet (stemmen) og samspillet med kropsholdningen. Og så stod den ellers på vejrtrækningsøvelser og stemmetræning - samt oplæsning med fokus på vejrtrækning, pauser, kropsholdning og ikke mindst .... a-r-t-i-k-u-l-a-t-i-o-n. Utroligt så godt budskabet går igennem, når man kan høre, hvad der bliver sagt og har tid til at fordybe sig i substansen. For ikke at tale om, hvordan det føles, når man som oplægsholder smager på sine ord - og performer, bare en lille smule ;-)
Efter den forrygende frokost (topkarakterer til Hotel Guldsmeden på Vesterbro for både stemning, forplejning og stil) var der ingen vej udenom: Kursisterne måtte én for én på podiet og fremføre deres forberedte oplæg. Modtage Vibekes og medkursisternes nuancerede og målrettede feedback og på'n igen. Selv havde jeg sæ'føli' ikke nået at forberede noget til dag 1. Arbejdet havde taget tiden, men så måtte jeg drive en gammel ganger af stalden - og forsøge mig med en fortælling om Sokkelunds Afrikanske Samling.
Dag 2 lignede til forveksling dag 1, bortset fra de ganske store fremskridt, vi som kursister havde gjort.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar