fredag den 20. juni 2008

Farmand til OL i Berlin 1936


Det er min far til venstre med cigaren


Det Olympiske stadion i Berlin 1936

Det er far, der står midt i billedet og ligner en langbenet Chaplin

De har hygget sig, drengene.

Alverden var imponeret og strømmede til olympiaden i Berlin. Leni Riefenstahls film blev senere godt modtaget alle vegne, også i København.
Min gamle far rejste til Berlin i 1936 sammen med et par af sine venner, for at se Berlin og Olympiaden og alt det fantastiske der skete dernede. Jeg tror, han blev ret imponeret.
Men det kunne ikke gøre Willy Thomsen til nazist. Under krigen blev han modstandsmand i en gruppe, der tog mod og distribuerede våbennedkastninger bl.a. i Dyrehaven.
I al beskedenhed deltog jeg selv. Tyskerne var på vej og mine forældre skulle ha' gemt en kasse håndgranater i en fart. Ned i barnevognen og mig tilbage igen ovenpå granaterne med dyne og det hele.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar