onsdag den 9. september 2009

Pia Kærsgård i det skingre, røde felt



I Paris ligger der et stort islamisk (ikke islamistisk!) kulturcenter, der huser både moske, uddannelser, café, restaurant, udstillinger, bibliotek, hamman m.m. Se mosquee-de-paris.org.

Jeg besøgte stedet, der er åbent for alle, ganske kort i efteråret, som du kan se her på bloggen. Det var en stor oplevelse af en rig kultur.

Jeg er ikke selv religiøs, end ikke medlem af folkekirken og har intet som helst til overs for religiøs fanatisme, hvad enten det er hysteriske ortodokse jøder, gale fundamentalister med bomber om maven eller morderiske amerikanske abortmodstandere. Men jeg har mødt oprigtigt religiøse mennesker, hvis dybe, humanistiske holdninger jeg har stor respekt for.

Skal vi nå videre i forhold til Islam, er det ikke DF's skingre og hysteriske populisme, der er brug for, men dialog og tolerance. Jeg håber, den moske, Københavns kommune har givet tilladelse til, kan blive et åbent sted for denne dialog.

Henrik Nordbrandt havde for nogle år siden en dobbeltside i Information om forskellen på den Islam, der har bragt os store kulturværdier og videnskab, og så det, han kalder vulgærislam, der desværre dominerer mediebilledet for tiden, hypet af tåberne på begge yderfløje.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar